‘Domnul. Morale & the Big Steppers: recenzie album

— Am trecut prin ceva.

Acestea sunt primele cuvinte ale lui Kendrick Lamar la „Mr. Morale & the Big Steppers”, iar dacă cele 19 melodii care urmează în următoarele 72 de minute sunt vreo indicație, este o subestimare. În cei cinci ani care au urmat de lansarea unui adevărat album, declarația celui mai bun rapper în viață din 2017 „La naiba”, Lamar a devenit primul artist hip-hop care a câștigat Premiul Pulitzer, a câștigat o nominalizare la Oscar, a lansat o companie media, a jucat la Super Bowl și și-a anunțat plecarea din TDE, eticheta strânsă care a fost casa lui și o parte cheie a identității sale de la bun început.

Dar „Mr. Morale” – împreună cu noul single non-album „The Heart Part 5” – este aproape în întregime preocupat de perioadele lungi pe care Lamar a petrecut în lumina reflectoarelor dintre cei doi. El a trecut prin destul de multe de la ultima dată. că am auzit de el și nu a fost niciodată atât de dispus să împărtășească totul.

Deși există puține despre „Mr. Morale” care se potrivesc cu experimentele amețitoare de jazz fusion din „To Pimp a Butterfly” pentru valoarea șoc la prima ascultare, acest album este probabil cel mai conștient proiect provocator al companiei. Cariera lui Lamar. Conține momente de frumusețe sublimă și plictiseală frustrantă. Nemilosurile în traume rasiale în curs și putregaiul social târâtor coexistă cu atacuri acre care uneori îl pot face pe Lamar să pară mai în vârstă decât cei 34 de ani. Muzica se mișcă în rafale, plină de falsuri de cap și cascade bruște în prăpastii de tăcere. , și există puține aici care strigă pentru o redare radio evidentă. foști colaboratori Lamar, inclusiv echipa Digi+Phonics, Pharrell Williams și DJ Dahi – par adesea menționați să descurajeze mișcările capului distrase.

Pe scurt, acest album este probabil să frustreze pe oricine a ajuns pe Spotify în căutarea unui alt „Humble” sau „Money Trees”, iar asta este foarte dorit. Mai interesant, totuși, acest lucru va frustra probabil pe oricine dorește postări livrate curat sau citate gata pentru Instagram, și asta este și prin design. Lamar a fost mult timp atras de zonele gri și ambiguitate, mereu dornic să adauge o notă de subsol ambivalentă la liniile sale cele mai directe de aplauze. Această tendință este formată până la 11 aici, deoarece el se trezește constant în cerc pentru a face găuri în propriile argumente, pentru a se retrage de la piedestalul pe care tocmai l-a construit și pentru a se asigura că toți cei care au dat din cap în acord prea mult timp. găsește ceva care să le dea o pauză.

Lamar nu este străin să-și confrunte traumele personale prin intermediul artei, fie că le folosește pentru a se situa în moștenirea bogată și zbuciumată a orașului său natal, Compton, în „Good Kid, MAAD City”, sau pentru a-și transforma îndoiala într-o convingere revoluționară. . pe „To Pimp a Butterfly”. Dar chiar și după standardele sale, „Dl. Moralul” este adesea chinuitor de personal. Îl auzim pe Lamar discutând despre terapie, infidelitate, probleme legate de tată, depresie și golul de a cumpăra piscine infinite în care nu s-a deranjat niciodată să înoate. Partenerul său de lungă durată, Whitney Alford, este naratorul albumului, precum și un fel de substitut. pentru conștiința ei când Lamar își imaginează cum va răspunde la defectele sale. Dacă imaginile definitorii „Butterfly” l-au văzut asaltând Casa Albă, iar „La naiba” keyline l-a făcut să proclame exultant „ce simte Dumnezeu”, „Dl. Morale este probabil refrenul „Crown”, unde repetă obosit „Nu pot”. please everybody” din nou și din nou în buclă de pian fără tobe. Aici, Kendrick Lamar a făcut tot posibilul pentru a le reaminte ascultătorilor că este doar un bărbat, la fel de plin de frică, regrete, greșeli și o mie de contradicții strânse ca oricare altul.

Albumul nu este doar provocare și vărsare de sânge, iar când găsește un groove inferioară – „Rich Spirit” aerisit și înflăcărat; producția puternică a lui Boi-1da „Silent Hill”; nota de despărțire „Count Me Out” – îți amintește cât de ușor poate Kendrick Lamar să invoce vibrația invincibilă a „Good Kid’s” oricând dorește. Însă sufletul albumului constă mai mult în piese precum „Mother I Sober”, o piesă crudă, de rău augur, pe care examinează neclintit moștenirea abuzului sexual în America Neagră, de la sclavie la un incident uitat de multă vreme. copilărie.

Principalul mod de exprimare al lui Lamar în acest cântec și în alte părți este fluxul de conștiință – și nu în sensul dezordonat de „primul gând cel mai bun gând” a preluat acest termen de atunci, ci fluxul de conștiință așa cum a fost practicat de Virginia. Woolf: o încercare de a dramatiza înfloririle haotice și tangentele bruște ale cunoașterii umane într-un cadru strâns controlat și atent studiat. Luați, de exemplu, „Worldwide Steppers”, în care un Lamar cu sunet neliniștit trece de la a juca „Baby Shark” cu fiica lui la îngrijorarea blocajului scriitorului și stresul pentru sănătatea ei, doar pentru a face apoi o viraj la stânga foarte brusc: „Greu”. bacterii, strângerea nervului sciatic / Nu știu cum să mă simt, ca prima dată când am tras o femelă albă. Lasă propoziția în aer pentru o secundă – de parcă a fost surprins să spună asta – și apoi o repetă .Aceasta a doua lectură duce direct la relatarea detaliată a unei excursii de liceu la Pacific Palisades, care îi amintește de un unchi încarcerat, a cărui memorie lasă loc unui instantaneu din culise al primului său turneu internațional, totul culminând într-un recunoașterea explozivă a vinovăției generaționale.Nu așa funcționează mintea, așa găsește un poet talentat unghiuri oblice de intrare în subiecte dificile.

De câte ori acest fel de forfotă lirică poate aduce recompense neașteptate, există tot atâtea situații în care Lamar pare să nu reziste nevoii de a ieși în felul său. La „Auntie Diaries”, el oferă poate cea mai explicită declarație pro-drepturile trans pe care am auzit-o până acum de la un rapper de talia lui. Povestind poveștile unui unchi și văr trans cu o empatie considerabilă, cântecul culminează cu o întâlnire cu un predicator dezaprobator, determinându-l pe Lamar să „alege umanitatea în locul religiei” și să-și sărbătorească pe cei dragi așa cum sunt. Pentru a spune aceste povești, totuși, el revine frecvent la perspectiva eului său mai tânăr, mai puțin iluminat, care implică folosirea unei insulte gay de nu mai puțin de zece ori.

Merită menționat că utilizarea de către Lamar a acestei insulte este în mod clar intenționată și este conștient că este o problemă – la sfârșitul melodiei se întreabă dacă ar trebui să o spună deloc, chiar și pentru a-ți aminti cum a folosit-o fără să se gândească. (Aici el face referire la un moment de concert viral din 2018, când a certat un fan alb pentru că nu a omis cuvântul N din versurile sale, în timp ce ea le-a bătut pe scenă, întrebându-se dacă are mai mult. dreptul la primul cuvânt pe care îl face lui. din urmă.) Dar această finalitate scuză folosirea ei? Dorința lui Lamar de a-și complica pledoaria face ca piesa să fie un text mai bogat decât o declarație de legământ mai lipsită de sânge, susținută de norme și practici? Sau este doar un alt pumn în ochi pentru fanii hip-hop LGBT+ care au suferit deja auzind acest cuvânt de nenumărate ori în muzica pe care o iubesc?

Nu există răspunsuri simple la oricare dintre aceste întrebări. Dar o perspectivă largă asupra ambiguității din „Jurnalele mătușii” pare esențială pentru a considera albumul ca întreg. Deși este prezentat, pe bună dreptate, ca o figură eliberatoare, Lamar a fost, de asemenea, supus unui impuls reacționar ocazional – revedeți „Secțiunea.80” dacă aveți nevoie de o reîmprospătare – iar „Domnul Morale” vă lasă în seama dezvăluirii, terminații nervoase brute. că nu încearcă să igienizeze sau să învăluie în metaforă.Nu a sunat niciodată la fel de ticălos ca în câteva momente aici, iar loviturile sale constante pe „undo cultura” și rețelele de socializare încep să se îndrepte spre teritoriul unchiului morocănos. politician. Și pe un album atât de opus autocenzurii, pare neînțelept să luăm tot ceea ce spune el ca valoare nominală. Linia dintre declarațiile clare de credință și experimentele de gândire polemică pe care Lamar le interoghează și le împinge la concluziile lor cele mai extreme rămâne întotdeauna oarecum. ai incetosat. Se poate respecta asta, în timp ce unele dintre acele impulsuri sunt enervante.

Oaspeții albumului sunt sporadici, dar desfășurați cu inteligență, chiar și atunci când – ca și în cazul includerii controversate a turnării lui Kodak Black pe „Silent Hill” – contribuțiile lor par a fi în contradicție cu versetul lui Lamar care i-a precedat. Uneori este mai bine: după ce a început cu un vers Lamar oarecum inferior, „Purple Hearts” îl vede pe Summer Walker atingând cel mai mare râs cu voce tare dintr-un album cu puțini dintre ei, doar pentru a ceda scena de la Ghostface Killah, al cărui vers este una pentru cărți. Sunând aproape la fel de antic și șaman ca Popa Wu în perioada de glorie a „Cuban Linx” al lui Ghost, veteranul oferă mărgele de spiritualitate runică, socotește durerea și reamintește tuturor de ce fața lui îi aparține alături de Lamar pe orice munte hip hop Rushmore.

Într-o notă mai surprinzătoare, „We Cry Together” îl asociază pe Lamar cu starul „Zola” Taylour Paige, iar cei doi înfățișează un cuplu toxic care țipă unul la altul în rimă pe tot parcursul cântecului. „Kim” al lui Eminem este poate cel mai apropiat punct de comparație, dar este ceva destul de nou, mai mult teatru audio decât muzică, iar nivelul de intensitate al performanței lui Paige o face chiar mai înfricoșătoare decât fantezia de crimă notorie a lui Marshall Mathers. Este o muncă uluitoare – o furtună de grindină de cinci minute de furie pură care te lasă să te uiți la difuzoare cu neîncredere. De asemenea, este greu de imaginat de ce cineva l-ar asculta de bunăvoie de două ori.

Și sincer, același lucru s-ar putea spune despre mai multe piese de pe acest album. Se poate desprinde de „Dl. Morale” impresionat – chiar uimit – de îndrăzneala, onestitatea și virtuozitatea sa lirică excesivă fără să știm neapărat dacă ne place sau nu. Este sunetul unuia dintre cei mai mari poeți ai Americii care dă un tur complet în cele mai întunecate colțuri ale minții sale, fără să-i pese dacă cineva ar alege să facă din nou acea călătorie. „Mr. Morale & the Big Steppers” s-ar putea să nu fie o capodoperă și s-ar putea să nu fie întotdeauna plăcută, dar este în mod clar opera unui geniu, care nu este responsabil doar față de el însuși, hotărât să-ți arate toate cicatricile pe care le are. a dobândit în drumul său spre a deveni rapperul definitoriu al generației sale și multe altele după aceea. A trecut prin ceva, bine. Să sperăm că intervalul dintre acest album și următorul îi va fi mai favorabil.